Зміст
Стратегія digital маркетингу
Digital-стратегія – маркетинговий план, мета якого полягає в загальному просуванні та перетворенні бізнесу, популяризації торговельної пропозиції або бренду. Для реалізації поставлених завдань проводять дослідження ринку, аудиторії, конкурентів, виявляють власні конкурентні переваги, відбирають відповідні цифрові канали та конкретні інструменти, використовують актуальні технології. Успіх і розширення будь-якої справи залежить від digital-стратегії, якої підпорядковується інформаційна = контент-маркетингова стратегія.
Дослідник Д. Кокрум багато писав про планування, і це цілком об’єктивно, бо чіткий план допомагає концентрації на ключових моментах і сприяє стимулом для зростання продажів.
Типи digital стратегій
Ці стратегії бувають двох основних типів:
- має на увазі застосування мережевого інструментарію для прокачування маркетингової системи офлайн компаній. Йдеться про комунікації між підрозділами та співробітниками, а також про розподіл ресурсів, обліку, аналітиці та поліпшення якості обслуговування клієнтів.
- пов’язане з розробкою нових бізнес-моделей, що функціонують в інтернеті та використовують його базу для надання послуг, реалізації продажів і т.ін.
Як бачите, інтернет тут грає роль основного сполучного елемента. Це компанії нового покоління, тому що їх процеси та інфраструктура щільно зав’язані на мережі.
Величезний плюс інтернету – висока швидкість обміну даними. Якщо потрібна статистична інформація, можна створити опитування або акцію, і вже через пару днів отримати потрібну маркетологу репрезентативну вибірку. А якщо спробувати досягти того ж результату традиційними методами, буде потрібно набагато більше часу і ресурсів.
І ще один момент – тотальна фіксація і збір бази даних практично по кожному користувачеві. Можна налаштувати аналітичні сервіси сайту таким чином, що вони будуть фіксувати інформацію по тому, як хто прийшов, чим цікавився і чому пішов.
В результаті цього можна використовувати отриману інформацію для підвищення продажів. А також будувати прогнози по успішності рекламних кампаній, контенту, актуальних для цільової аудиторії проблем. І як результат – швидка розробка маркетингової стратегії та більш ефективне використання маркетингового бюджету.
Рівні продажів 1.0, 2.0, 3.0
У сучасному маркетингу є теорія про розвиток продажів і їх рівнях. Звичайно, вона містить великий ступінь умовності та безліч упущень, але цікава як ілюстрація розвитку маркетингу.
Продажі рівня 1.0
Є клієнт, і є виробник. Клієнт купує у виробника товар, тому що на ринку практично відсутня конкуренція, або альтернативні пропозиції явно поступаються основним. Тобто виробник, завдяки технологічності процесів, знижує ціну настільки, що з ним дуже складно конкурувати.
Приклад – компанія Г. Форда на початку 20-го століття побудувала свій знаменитий конвеєр і змогла продавати автомобілі за гранично низькими цінами. Це зробило машини доступними для широкого кола охочих. А виробник заробив гігантський капітал.
Особливості 1.0 – практично повна відсутність альтернативи, на продукт стоїть черга, реклама і маркетинг особливо не потрібні. Продажі працюють «в лоб».
Почасти це добре, але є і проблеми, маркетинг компанії не розвивається, як тільки з’явиться молодий «зубастий» конкурент, вона може втратити позиції. Що і сталося з Фордом, після виходу на ринок Дженерал Моторс.
Всі продажі в нашій країні до перебудови ставилися по моделі 1.0, оскільки конкуренція була відсутня, і був дефіцит.
Продажі рівня 2.0
Цей рівень відкривається на етапі насичення ринку і зростання конкуренції. Продавці змагаються за кожного клієнта, використовують «білі», «сірі» та відверто «чорні» методи просування на ринок. Наприклад: критику товарів конкурентів, маніпуляції, обман, демпінг.
Працюючи з клієнтом, продавець шукає і знаходить больові точки, створює нові потреби. На цьому етапі маркетинг вже сильно потрібний як наука про ринок і продажі.
Плюс – стрімкий розвиток, мінус – використання брудних маркетингових і економічних маніпуляцій. Наприклад, свідоме зниження виробником якості продукту для формування постійного попиту.
Продажі рівня 3.0
Їх історія почалася 10-15 років тому, але в повну силу ця тенденція набирає поступово. У «реальному» секторі економіки – це продажі для пересичених людей, які вже все бачили та все мали. Тут превалюють тактильні та естетичні конотації, лінь, задоволення, комфорт, драйв, бажання звести проблеми до мінімуму. Також приємні звуки, запахи, колір і т.ін. Можна сказати, що це маркетинг періоду гедонізму. Клієнтові пропонують особливі товари, які здатні приносити задоволення, а не тільки вирішувати конкретні утилітарні завдання.
Наприклад: автомобілі підвищеної комфортності, смартфони високого рівня, дизайнерський одяг за абсолютно дивними цінами. Зараз неважливо, добре це чи погано, для маркетингу такі продажі – знахідка, яка дозволяє повністю розкрити його потенціал.
Що ще мають на увазі продажі 3.0? Високу технологічність виробництва, чесність, товари відмінної якості, і експертність маркетологів.
Експерт з юридичного маркетингу. Керівник маркетингового агентства MAVR.
Бізнес-ступінь “Майстер ділового адміністрування” (MBA).