Зміст
Кожен підприємець має певні критерії відбору кандидата на роботу. У переважній більшості ми вимагаємо стресостійкості, креативності, професіоналізму, вміння працювати в команді… Усі ці речі легко показують резюме та тести, які проходить кандидат в процесі найму. Однак при побудові, а особливо прийомі на роботу, є певні нюанси, які може помітити лише “натреноване око”. Сьогодні я, Влад Лиманюк, буду ним для вас. Бо мій п’ятирічний досвід, успішна компанія 0-100, яка приносить мільйони, команда, яка об’єднана спільними цілями та проєкти, які вже відбудовують Україну, доводять, що я вже таки “натренував” своє око. Тому наступні 5 хвилин ви проведете з неймовірною користю, переймаючи мої “принципи” побудови команди, які я сформував за цей час. Це моя своєрідна конституція, яка працює безвідмовно.
Моя перша порада: найм у вашу компанію – довготривалий процес
У мозку новачка-підприємця відбуваються ті ж самі процеси, що і в новенького гонщика на Формулі-1: азарт та очікування перемоги застилають очі. Якщо гонщику дати нову машину, якою він не кермував, але про яку він чув, – він попаде в сіті “я точно переможу, я ж знаю, як це робиться”. Очевидно, це не так, бо практика і теорія, як ми всі знаємо, речі абсолютно різні. Для підприємця такі “сіті” – швидкий найм на роботу, де теорія – це резюме, а практика – співбесіди, різноманітні тести, і просто спілкування з кандидатом. Думки “Ну, у нього наче і резюме непогане… Та і кандидатів небагато. Візьму його на роботу, там побачу” – ваш фальстарт, який забере гроші, сили та час. Бо головна мета найму не просто набрати людей, а набрати потрібних людей. Швидкий прийом на роботу – це величезна помилка на старті, яка якщо не зруйнує бізнес, то змусить вас платити чи часом, чи грошима. На одній із зустрічей Traffic Club 0-100 я зрозумів, що це для мене очевидний факт, а для багатьох підприємців, які лише починають, –- ні. Тому вирішив розпочати з нього.
Звільняйте швидко
Повірте, підозри – найчастіше справжнє “зелене світло” для того, щоб звільнити людину. Я, як і більшість підприємців, погоджуюся з ідеєю “вирощування” працівника. Ми віримо в те, що давши людині знання, купивши їй курси чи консультації, надавши час на відпочинок, ми зможемо врятувати ситуацію. Однак часто стається, що людина просто не підходить для вашої компанії. У такому випадку все дуже просто. Ви максимально оцифровуєте її показники: якщо це відділ продажів – по конверсії, по враженнях клієнтів після спілкування з працівником, по адаптації людини до різних ситуацій та швидкості в прийнятті рішень. Далі ви показуєте це працівнику, пояснюєте, чому він вам не підходить та прощаєтеся з ним. Час – це гроші. Зволікання в такому випадку, затягування процесу звільнення – речі, які просто неприпустимі в бізнесі. Бо так ви втрачаєте якість своїх послуг, гроші і, найголовніше, свій час. У мене ніколи не затримуються недієздатні люди. Тому моя команда приносить мені мільйони доларів.
Люди мають лише ті доступи, що потрібні їм безпосередньо для роботи
Я на початку припустився цієї помилки, яка вартувала мені втрати клієнтів і працівника. Мій медіабайер з-поміж основних зобов’язань мав ще одне: комунікація з клієнтами. Врешті-решт, коли йому терміново знадобилися гроші, він просто скористався можливістю: забрав у мене цих клієнтів. Мораль: у ситуації, беззаперечно, винен цей працівник. Однак моя вина значно більша. Я дав йому можливість це зробити. Збільшивши його зобов’язання до тих, які він не мав би мати, я буквально поклав йому до рук факел, який сам же запалив, коли ми знаходилися в облитому бензином будинку. Тож обов’язково обговорюйте умови співпраці та залучайте юристів і підписуйте договори під час найму. Дбайте про безпеку ваших даних та фінансів.
“Троянський кінь”, який чекає на вас в рекрутингу
Аналіз ЦА, аналіз ринку… Ми так часто чуємо ці речі в бізнес-комунікації, що вони вже стали буденними. Я пропоную також проводити аналіз ваших працівників. Це дає могу відслідкувати, які люди у вас працюють, і, власне, кого ви шукаєте. Це допомагає при описі вимог до певної посади, при виборі працівника і в багатьох інших рекрутингових аспектах. Однак тут на вас може чекати такий собі “сюрприз”. Беззаперечно, ми не можемо не звертати увагу на зовнішність кандидата. Бо те, як людина виглядає, – це відображення її погляду на світ: наполеглива людина завжди займається спортом, а це залишає відбиток на її тілі; врівноважена та розважлива людина медитує, а це видно по її міміці; людина, яка вміє заробляти, носить дорогий одяг та парфум. Цей ланцюг можна продовжувати довго, однак я намагаюся донести, що всі звички, думки і дії відображаються на нашій зовнішності. Однак є ситуації, коли ми виглядаємо погано. Ми можемо хворіти, мати фінансові труднощі, у країні може бути війна… І, звісно, тоді важко здогадатися про внутрішній світ людини за її обгорткою. Саме тому вам варто звертати увагу на зовнішність, однак не приділяти їй дуже багато значення. Тому рекомендую проводити різноманітні тести, співбесіди, давати тестові завдання. Набирайте людей комплексно, а не лише за одним-двома критеріями. Ставтеся до набору працівників у команду як до вибору машини: від справності кожної з її деталей залежить ваше життя, а від умінь і особистих якостей працівника залежить ваш бізнес.
Надіюся, що ви справді обдумаєте те, що я тут написав, і скористаєтеся цим в бізнесі. Моя вам порада, як людини, яка вже пройшла доволі довгий шлях: найкраще вчитися на чужих помилках, а не своїх. Свої неймовірно дієві, але лишають дуже сильні шрами. Чужі, на перший погляд, менш ефективні, однак не лишають жодного негативного сліду.
Черпайте знання від людей, що вже пройшли шлях, який хочете пройти ви. Надихайтеся і творіть. Візьміть цю “статтю-конституцію” як основу при побудові команди, і, повірте, результат не змусить чекати.
Автор: Владислав Лиманюк, власник компанії 0-100, яка має три дочірні: performance-marketing агентство Marketing 0-100, навчання таргету Target 0-100 та клуб підприємців Target 0-100
Експерт з юридичного маркетингу. Керівник маркетингового агентства MAVR.
Бізнес-ступінь “Майстер ділового адміністрування” (MBA).